Bukmacherzy – dlaczego produkt jest tak ważny?

W Głos Eksperta DNIA
- Updated

Polska branża zakładów bukmacherskich została zdominowana przez dwie najpopularniejsze marki, które wspólnie kontrolują ponad 3/4 rynku. Mowa tu oczywiście o STS, których udział w zakładach wzajemnych w Polsce wynosił w 2019 roku 45,4% oraz Fortunie z udziałami na poziomie 31,3%. Za nimi plasują się forBET (6%) oraz Totolotek (5%). Pozostali operatorzy kontrolują zaledwie 12,3% rynku bukmacherskiego.

Postanowiliśmy zadać pytanie, co decyduje o sukcesie bukmacherów. Chociaż z czysto ekonomicznego punktu widzenia najważniejszymi elementami układanki składającej się na popularność bukmachera powinna być wartość kursów oraz atrakcyjność bonusów powitalnych, wydaje się, że to zupełnie inne czynniki mają decydujący wpływ na to, który bukmacher zarabia na zakładach bukmacherskich najwięcej. Stawiamy tu mocną tezę, że jest to całokształt oferowanych przez nich usług. By to udowodnić, sprawdziliśmy jakość dostępnych funkcji u czołowych legalnych bukmacherów online.

Oferta zakładów bukmacherskich

Być może jest to najważniejsza kwestia, która wyróżnia najpopularniejszych bukmacherów na tle konkurencji. Zarówno STS jak i Fortuna należą do ścisłej czołówki branży, w zakresie dostępności w ich ofercie dyscyplin sportowych i jakości rynków, na które gracze mogą obstawiać zakłady. Decydująca o ich popularności jest tutaj liczba dostępnych lig i spotkań piłki nożnej, gdyż właśnie ta dyscyplina cieszy się wśród polskich graczy zdecydowanie największą popularnością. Nie powinno więc dziwić, że liczba oferowanych przez tych bukmacherów zakładów na mecze piłkarskie jest naprawdę spora i obejmuje nie tylko najmocniejsze ligi z kraju i zagranicy, ale również niższe szczeble rozgrywkowe. Jeśli zaś mowa o rynkach, to decydująca jest tutaj nie tyle ich ilość, co jakość – solidny bukmacher powinien dawać możliwość obstawiania zarówno rynków głównych, takich jak 1X2, liczba bramek, handicapy, BTTS i dokładny wynik, ale również rynków niszowych, takich jak chociażby zakłady na przedziały czasowe, w których padną gole. Tyle o o piłce nożnej.

Innymi dyscyplinami, które cieszą się wśród polskich typerów sporą popularnością są m. in. tenis, hokej na lodzie, koszykówka, siatkówka, żużel oraz e-sport. Zakłady na ostatnią z nich od dłuższego czasu przyciągają coraz większe grono graczy, więc każdy szanujący się bukmacher powinien mieć w swojej ofercie zakłady na takie sieciówki jak Counter Strike: Global Offensive, League of Legends, DoTA 2, StarCraft 2, Rainbow Six, Overwatch czy Fortnite. Nie ma wątpliwości, że sport elektroniczny to przyszłość nie tylko samego sportu, ale również i zakładów bukmacherskich, więc nie powinno dziwić, że STS, Fortuna czy forBET kładą na tę dyscyplinę coraz większy nacisk, nie tylko poprzez wystawianie oferty na wydarzenia gamingowe, ale również angażując się w organizację wydarzeń i wspieranie występujących w nich zespołów. Nie mniej ważna od liczby oferowanych sportów jest szybkość reakcji na wydarzenia, co w ostatnim czasie można zaobserwować na przykładzie zakładów na wybory prezydenckie w USA. Chwilę po tym jak u Donalda Trumpa stwierdzono koronawirusa, jedynie liderzy rynku STS i Fortuna na bieżąco aktualizowali swoją ofertę kursową na wygraną obydwu głównych kandydatów.

Zakłady live

Od momentu debiutu, zakłady live stały się jednym z najważniejszych elementów ofert bukmacherów online. Gra przez Internet pozwoliła na błyskawiczny rozwój zakładów typu in-play. Fortuna, STS oraz forBET okazują się jednymi z najmocniejszych marek również i w tym elemencie – ich oferty należą do najbardziej złożonych, a klienci tych buków otrzymują dostęp do transmisji meczowych z licznych wydarzeń, w tym również do spotkań z topowych lig europejskich, takich jak włoska Serie A, niemiecka Bundesliga, czy hiszpańska La Liga. Warto również odnotować, że bukmacherzy ci wystawiają z reguły sporą liczbę rynków na topowe wydarzenia dostępne do obstawiania na żywo – ich liczba w przypadku niektórych spotkań bywa bogatsza niż oferta przedmeczowa, a liczba rynków potrafi przekroczyć setkę. Nie powinno więc dziwić, że fani zakładów live najchętniej wybierają właśnie ich usługi – liderzy rynku oferują w tym wypadku produkty będące wyznacznikami jakości dla ich konkurentów, zarówno pod względem bogactwa oferty, jak i od strony czysto technicznej. Należy jednocześnie zauważyć, że inni legalni bukmacherzy, tacy jak np. LVBET czy TOTALbet, angażują coraz więcej środków w rozwój swoich live’ów, w tym także usług streamingowych.

Aplikacja mobilna

Aplikacje mobilne stały się dzisiaj praktycznie standardem i każda firma oferująca swoje usługi online powinna mieć w swojej ofercie tego typu rozwiązanie. Nie inaczej jest z internetowymi bukmacherami, z których większość od dłuższego czasu oferuje aplikacje mobilne lub chociaż dostosowuje swoje strony w Internecie do przeglądarek na urządzeniach przenośnych. Prym pod względem jakości tego softu wiodą oczywiście najbogatsze marki, a więc STS, Fortuna oraz forBET. Aplikacje tych marek przodują pod względem jakości wykonania oraz ilości dostępnych funkcji. Każda z tych aplikacji umożliwia obstawianie zakładów z ofert przedmeczowych i live, wszystkie posiadają powiadomienia PUSH, obsługują liczne metody płatności, a także umożliwiają śledzenie transmisji meczowych na żywo za pomocą urządzenia mobilnego. Co ważne, każda z wyróżnionych przez nas apek działa stabilnie i nie ma w ich przypadku większych problemów z płynnością, dzięki czemu korzystanie z nich nie rodzi frustracji. Warto zauważyć, że chociaż aplikacje oferowane są obecnie przez zdecydowaną większość bukmacherów, ich jakość nie zawsze jest zadowalająca i często zamiast poprawiać jakość korzystania z usług danego serwisu, ostatecznie pogarsza UX. Po raz kolejny możemy zauważyć, że jakość produktu, w tym wypadku aplikacji, przekłada się również na popularność danego bukmachera.

Metody wpłaty i wypłaty depozytu

Kolejny element na jaki musieliśmy zwrócić uwagę, to właśnie dostępne metody płatności, od których zależy wygoda korzystania z konta danego bukmachera. W dzisiejszych czasach większość z nas ma dostęp do swojego konta bankowego z panelu aplikacji mobilnej i może korzystać z takich opcji jak kody BLIK, które stały się praktycznie standardem. Oczywiście wypadałoby również, żeby bukmacher obsługiwał karty płatnicze VISA i MasterCard, a także vouchery pre-paid, takie jak chociażby Paysafecard, które można kupić w licznych sieciówkach, aby następnie szybko i sprawnie doładować swoje konto u bukmachera. Jeszcze jedną metodą płatności, która stała się normą, są portfele elektroniczne, takie jak Skrill, Neteller oraz PayPal. O ile z tych dwóch pierwszych korzysta obecnie większość licencjonowanych w Polsce bukmacherów, to już e-wallet opracowany przez Elona Muska nie należy do branżowych standardów. Ostatnią ważną opcją wpłaty depozytu są przelewy błyskawiczne z kont bankowych. W tej dziedzinie na polskim podwórku dominują STS i Fortuna, które obsługują praktycznie wszystkie najpopularniejsze w Polsce instytucje bankowe. Należy pamiętać, że gracze powinni oczekiwać, by wszystkie metody wpłacania depozytu funkcjonowały bez pobierania prowizji i były realizowane możliwie jak najszybciej. Wygodne metody wpłacania depozytu to jednak nie wszystko. Nie mniej ważne są również dostępne opcje wypłacania środków. Do niedawna praktycznie wszyscy legalni bukmacherzy ograniczali tę funkcjonalność do jednorazowych wypłat w dni robocze. Jednym z pierwszych polskich operatorów zakładów wzajemnych oferujących tę opcję był LVBET. Niedługo po nim podobne metody wypłaty depozytu wprowadził STS, a niedawno do tego grona dołączył również forBET. Co ciekawe, funkcji szybkich wypłat na polskim rynku nie wprowadziła w dalszym ciągu Fortuna, co w przypadku tak dużego bukmachera należy potraktować jako spore niedociągnięcie.

Obsługa klienta

Ostatnią kategorią stricte techniczną, którą postanowiliśmy uwzględnić jako bardzo ważną dla postrzegania marki, jest obsługa klienta. Jednym z ważniejszych elementów pracy agentów wsparcia technicznego jest oczywiście ich dostępność, a jedynymi bukmacherami na polskim rynku, którzy oferują pomoc 24/7 są STS, LVBET, Noblebet i Superbet. Dostępność to jednak nie wszystko – czasy oczekiwania bywają niekiedy długie i pod tym względem usługa oferowana przez niektórych buków wymaga dopracowania – bywa, że na połączenie z agentami pomocy trzeba czekać nawet kilkanaście minut, co może być irytujące, szczególnie jeśli mamy palący problem do rozwiązania. Pod względem szybkości reakcji i jakości oferowanej pomocy równych na polskim rynku nie mają sobie Noblebet i LVBET, a więc dwie marki, które łączy bardzo wiele. Warto docenić również kulturę osobistą ich pracowników, która za każdym razem stoi na bardzo wysokim poziomie. Nie muszę chyba dodawać, że zarówno STS jak i Fortuna również dbają o to, by ich klienci zawsze mogli liczyć na wsparcie ze strony odpowiednio wyszkolonych fachowców. Problemem w ich przypadku bywa jednak liczba aktywnych użytkowników, przez co niekiedy problematyczne bywają czasy oczekiwania na połączenie z konsultantami. Niemniej, w dalszym ciągu funkcja prezentuje się lepiej niż u większości konkurentów, których działy BOK pracują w krótszych ramach czasowych, a jakość wykonywanej przez nich pracy pozostawia wiele do życzenia.

Marketing i sponsoring

Od dawna wiadomo, że reklama jest dźwignią handlu i tyczy się to również tak dochodowych branż jak hazard i igaming. Zarówno ci najwięksi, jak i nieco mniejsi operatorzy prześcigają się w działaniach marketingowych, które mają na celu zwiększyć ich popularność wśród miłośników zakładów bukmacherskich. Jako, że branża ta funkcjonuje przede wszystkim w oparciu o sport, jednym z głównych działań sponsorskich jest wspieranie klubów i wydarzeń sportowych. Zarówno STS i Fortuna wspierają najpopularniejsze zespoły piłkarskie – STS jest oficjalnym bukmacherem takich drużyn jak Jagiellonia Białystok, Lech Poznań, Pogoń Szczecin, Cracovia Kraków, Zagłębie Lubin czy Górnik Zabrze, a przy tym jest również oficjalnym sponsorem reprezentacji Polski w piłce nożnej. Fortuna z kolei wspiera m. in. Legię Warszawa i Raków Częstochowa, a do tego jest sponsorem tytularnym 1. ligi piłkarskiej. Ważnym mecenasem polskiej piłki jest również LVBET, który jest sponsorem głównym Wisły Kraków oraz oficjalnym bukmacherem Wisły Płock i Stali Mielec. Nieco inne podejście do kwestii sponsoringu ma z kolei forBET, który stawia na wspieranie klubów z niższych klas rozgrywkowych, w tym Arki Gdynia, ŁKS-u Łódź oraz zespołów z IV ligi. Warto w tym miejscu odnotować, że sponsoring nie ogranicza się wyłącznie do wspierania klubów sportowych. Ważne miejsce w działaniach marketingowych firm z tej branży zajmują również tzw. ambasadorzy, a więc znane osobistości ze świata sportu, którzy mają na celu promowanie współpracujących z nimi marek za pośrednictwem mediów społecznościowych oraz poprzez udział w firmowych eventach. W tym roku głośno było m. in. o współpracy bukmachera STS z Peterem Schmeichelem i Martinem Schmidtem, kooperacji Totolotka z Łukaszem Podolskim, czy promowaniu bukmachera eWinner przez Marcina Gortata. Nie ma wątpliwości, że marketing jest obecnie jedną z kluczowych kwestii, które odpowiadają za sukcesy bukmacherów. Niemniej, nie zawsze muszą one przekładać się na sukces finansowy. Nie od dziś dużą popularnością cieszy się kanał na platformie YouTube bukmachera ETOTO, który na co dzień współpracuje z najpopularniejszymi dziennikarzami sportowymi w Polsce, w tym m. in. z Romanem Kołtoniem i Michałem Polem. Mimo to, ETOTO nie potrafi skutecznie zniwelować dystansu do czołówki, mimo że jest jednym z najdłużej działających legalnych bukmacherów na polskim rynku.

Media społecznościowe

Skoro już wywołałam temat mediów społecznościowych, to należy zaznaczyć, że ten kanał komunikacji z obecnymi i potencjalnymi klientami zaliczyć należy do najważniejszych w cyfrowych realiach. Nie powinno więc dziwić, że bukmacherzy coraz chętniej zatrudniają specjalistów od tego typu działalności, których zadaniem jest zainteresowanie możliwie jak największego grona użytkowników Internetu poprzez różnego rodzaju akcje i promocje za pośrednictwem Facebooka, Twittera, YouTube’a i Instagrama. W przypadku FB prym wiodą najbogatsze marki, a więc STS, Betclic i Fortuna. Warto odnotować, że każdy z tych bukmacherów działa również poza granicami naszego kraju, więc mają oni również znacznie większy zasięg niż pozostałe marki. Podobnie jest zresztą w przypadku TT. Z kolei na YouTube rządzi przede wszystkim ETOTO, głównie za sprawą bardzo solidnej reprezentacji ekspertów od piłki nożnej. Dużą wagę do działalności w tym serwisie streamingowym przykładają również Fortuna i LVBET. Ten ostatni cieszy się również dużymi zasięgami na Instagramie, w dużej mierze za sprawą współpracy z organizacją Fame MMA, nota bene niedawno zakończonej.

Tradycja – obecność na rynku

Na tym polu STS i Fortuna mają tylko jednego konkurenta, który może pochwalić się dłuższą obecnością na polskim rynku. Mowa oczywiście o Totolotku, który swoją działalność rozpoczął w 1992 roku, a więc w okresie bardzo wczesnej transformacji. Przez lata firma ta była jednym z liderów rynku zakładów wzajemnych, jednak wraz z przejściem branży do Internetu, bukmacher ten stracił sporo dystansu do swoich dwóch największych rywali. Fortuna i STS zaczęły działać na polskim rynku kilka lat później – odpowiednio w 1996 i 1997 roku. Wraz z rozwojem rynku zdołały one jednak utrzymać dynamikę wzrostu i w znakomity sposób wykorzystały możliwości jakie dało im wprowadzenie zezwolenia na prowadzenie działalności przez Internet, dzieląc między sobą lwią część rynku. Nie ma wątpliwości, że ten handicap ułatwił rozwój obu marek na coraz bardziej konkurencyjnym rynku.

Kursy i bonusy – dlaczego nie one są decydujące?

Jeśli dobrnąłeś do końca tego artykułu, powinieneś już wiedzieć, że najpopularniejsi bukmacherzy w Polsce, to jednocześnie marki, które oferują najbardziej wszechstronne i najsolidniejsze produkty na rynku, a jednocześnie funkcjonują na nim od dłuższego czasu. Wiele wskazuje na to, że STS i Fortuna jeszcze długo będą dominować w branży – są to marki, które budzą zaufanie wśród polskich kibiców za sprawą przeszło dwóch dekad legalnej działalności, a przy tym bardzo mocno angażują się we wspieranie polskiego sportu. Co ważne, bukmacherzy ci stale się rozwijają i regularnie podnoszą swoim rywalom poprzeczkę, czego nie można powiedzieć o wszystkich znanych polskich markach, takich jak np. Totolotek, który stracił sporo dystansu do czołówki. Warto zauważyć, że STS i Fortuna oferują świetne aplikacje mobilne, solidną obsługę klienta, liczne metody płatności oraz jedne z najbogatszych ofert sportowych. Kluczem do ich sukcesu jest więc nie tylko rozpoznawalność, ale i jakość świadczonych przez nich usług. Tym samym firmy, które chciałyby odebrać im część rynku i zacząć generować realne zyski, muszą zainwestować spore środki w rozwój swoich produktów, a jednocześnie wyróżniać się na polu marketingowym. Czas pokaże czy w najbliższych latach, któraś z marek zdąży zniwelować do nich dystans. Jasne jest jednak, że samo podwyższenie kursów i wystawienie kolejnej rekordowej oferty bonusowej może nie wystarczyć do realizacji tego ambitnego celu.

O autorce:

Anna Bielińska zarządza zespołem redaktorów, specjalistów SEO oraz ekspertów od zakładów wzajemnych w jednym z największych serwisów bukmacherskich w Polsce LegalniBukmacherzy.pl. Związana z branżą zakładów i dziennikarstwem jest od 2011, wcześniej publikowała dla takich portali jak bettingexpert.com czy Dziennik Bałtycki.

Zobacz też

Hiszpania. Oficjalny zakaz sponsoringu przez operatorów hazardowych

Hiszpańskie władze oficjalnie potwierdziły zastosowanie okresu przejściowego na wprowadzenie zakazu sponsorowania gier hazardowych w piłce nożnej. Organy z Półwyspu

Czytaj więcej...

Celebryci i znani sportowcy znikną z brytyjskich reklam hazardu

Brytyjski Komitet Praktyki Reklamowej (CAP) przygotowuje ustawę, która zakaże wykorzystywania osobistości ze świata sportu oraz innych celebrytów w reklamach

Czytaj więcej...

Grzywna dla Google za reklamy hazardu we Włoszech

Autorità per le Garanzie nelle Comunicazioni (AGCOM), włoski organ regulujący kwestie komunikacji w tym kraju, nałożył na Google grzywnę

Czytaj więcej...

Mobile Sliding Menu