O przyczynach wzrostu zainteresowania młodych Afrykanów hazardem

W Temat Dnia DNIA
- Updated

Brytyjski The Conversation dokonał ciekawej analizy przyczyn rosnącego zainteresowania młodych Afrykanów grami hazardowymi online. Victor Odundo Owuor, Senior Research Associate w One Earth Future Foundation zwraca uwagę na smartfony.

Badacz podkreśla, że w dyskusjach o używaniu przez afrykańską młodzież smartfonów dominuje narracja, że ​​służą głównie jako narzędzia do wykonywania połączeń i komunikowania się za pomocą wiadomości tekstowych. Młodzi korzystają również oczywiście z mediów społecznościowych, wśród których pierwsze miejsca zajmują Facebook, Instagram i Twitter. Popularne są również szyfrowane komunikatory, szczególnie WhatsApp i Signal.

Według Victora Odundo Owuora, smartfony mają jednak znaczący wpływ na inne aspekty życia młodych ludzi. Jednym z nich jest stale rosnąca w Afryce społeczność miłośników zakładów sportowych. Zakłady bukmacherskie wręcz podbijają tamtejszy rynek.

Przeprowadzone wśród młodej populacji ankiety i badania wykazują, że do 54% młodzieży z Afryki Subsaharyjskiej w wieku od 17 do 35 lat uprawia hazard. W Kenii aż 74% młodych ludzi ma kontakt z zakładami bukmacherskimi i jest to najprawdopodobniej najwyższy odsetek na kontynencie. Badanie przeprowadzono wśród 2726 młodych Afrykanów przeprowadzono w Ghanie, Kenii, Nigerii, Afryce Południowej, Tanzanii i Ugandzie w 2017 roku. Należy zatem założyć, że obecnie ten odsetek może być jeszcze wyższy.

Rosnąca rola smartfonów

Owoura podkreśla, że głównym motorem trendu jest wszechobecność telefonii komórkowej na kontynencie, w połączeniu z właściwie nieograniczoną dostępnością smartfonów. Kolejne czynniki to dostęp satelitarny do transmisji wydarzeń sportowych oraz wysokie bezrobocie wśród młodych.

Badania wskazują również na problemy związane z uzależnieniami oraz zjawiska o charakterze kryminalnym, w tym pranie brudnych pieniędzy. Podobnie jak w innych częściach świata, uzależnienia te łączą się często z innymi, szczególnie uzależnieniem od smartfonów i Internetu.

Penetracja smartfonów na całym kontynencie wykazała niezwykłe tempo wzrostu. W Kamerunie wśród osób w wieku od 15 do 24 lat w 2016 r. aż 72% korzystało z mediów społecznościowych. Najpopularniejsze portale to Facebook, Google+, Instagram i Twitter. Rozwój nastąpił w czasie, gdy jednocześnie rośnie zainteresowanie zakładami sportowymi – najpopularniejszym rodzajem hazardu wśród afrykańskiej młodzieży. Właśnie telefony komórkowe są preferowaną przez młodych drogą do zakładów sportowych.

Oczywiście rosnąca dostępność smartfonów uwalnia potencjał innowacyjny wielu młodych mieszkańców Afryki Subsaharyjskiej, a dostęp do platform społecznościowych może wręcz zmienić życie na całym kontynencie.

Marketing i postęp technologiczny

Kolejnym czynnikiem powodującym wzrost zainteresowania młodych Afrykanów zakładami sportowymi są kierowane do nich przez branżę działania marketingowe, które w połączeniu z nowymi technologiami zachęcają do bieżącego śledzenia wydarzeń sportowych, w tym popularnych europejskich lig piłkarskich. W Ghanie, Kenii, Nigerii i całej Afryce Subsaharyjskiej cyfrowa telewizja satelitarna i transmisje internetowe umożliwiły oglądanie najpopularniejszych na świecie rozgrywek. Dla tych, którzy z powodu ubóstwa nie posiadają własnego telewizora, tworzy się miejsca, w których można obejrzeć wydarzenia sportowe w towarzystwie innych kibiców. To zaś tworzy okazję do popularyzowania zakładów sportowych w tych środowiskach. Do gry zachęcają również nowe rozwiązania w zakresie płatności. Mobilne usługi finansowe dają użytkownikom możliwość obstawiania zakładów, odbioru wygranej a nawet spłatę długu bez konieczności posiadania konta bankowego.

Demografia

Trzecim czynnikiem jest demografia. Kontynent afrykański cieszy się najmłodszą populacją na świecie. Szacunki wskazują, że ok. 60%  mieszkańców tego kontynentu to osoby poniżej 25 roku życia. Spośród 420 milionów młodych ludzi w Afryce dziś większość jest bezrobotna, ma niepewne zatrudnienie lub pracuje dorywczo. Dla wielu na kontynencie zręczna reklama firm bukmacherskich jawi się jako jedyna szansa poprawy bytu ekonomicznego.

Czynniki, na które zwracają uwagę znawcy tematu powodują, że należy spodziewać się dalszego wzrostu zainteresowania młodych Afrykanów zakładami sportowymi. Z drugiej strony, rządy krajów afrykańskich zaczynają dostrzegać zagrożenia związane z kierowaniem do młodzieży zbyt agresywnego przekazu marketingowego. Na początku maja bieżącego roku na przykład, rząd kenijski wprowadził przepisy zakazujące emitowania reklam hazardowych w godzinach od 6 rano do 22. W reklamach znajdować się również mają informacje o możliwych negatywnych skutkach hazardu. Są to działania wzorowane na regulacjach europejskich. Czy władzom afrykańskich krajów uda się szybko zahamować rozwój branży w Afryce, okaże się jednak dopiero w dłuższej perspektywie.

Foto. SkylerH.

Zobacz też

Betting and Gaming Council prosi rząd o przedłużenie wsparcia dla branży hazardowej

Betting and Gaming Council (BGC) zwróciło się do rządu Wielkiej Brytanii z prośbą o kontynuowanie pomocy operatorom, po zniesieniu

Czytaj więcej...

Monte Carlo Casino notuje 8% wzrost w roku obrotowym

Societe de Bains de Mer (SBM), właściciel Monte Carlo Casino, poinformował, że w zakończonym 31 marca roku obrotowym, przychody

Czytaj więcej...

forBet przedłuża współpracę z Hutnikiem Warszawa

Polski legalny operator forBet przedłużył umowę o współpracy z IV-ligowym Hutnikiem Warszawa. Umowa zostanie przedłużona na sezon 2020/2021.“Jesteśmy

Czytaj więcej...

Mobile Sliding Menu