Szwecja. Operatorzy hazardowi liderami w wydatkach na reklamę

W Aktualności DNIA
- Updated

Według danych Kantar Sifo, operatorzy gier hazardowych działający w Szwecji, znaleźli się w gronie największych reklamodawców w 2019 r.

Kantar Sifo opracował ranking 20 firm wydających w zeszłym roku największe kwoty na reklamę. Na liście znalazło się aż pięciu operatorów gier hazardowych, z których Cherry AB zajął drugie miejsce z wydatkami w wysokości 914,2 mln szwedzkich koron (ok. 95,3 mln USD), informuje calvinayre.com.

Pomimo tak wysokiego miejsca na liście, wydatki reklamowe Cherry w 2019 r. zmniejszyły się o prawie 35% w stosunku do wydatków poniesionych w 2018 r. Kindred Group, która zajęła trzecie miejsce na liście, z kwotą wydatków w wysokości 912,7 mln koron, również wydała na reklamę mniej, niż w roku 2018. Tu spadek nakładów był już jednak mniejszy i wyniósł 5,2% w stosunku rok do roku. Na piątym miejscu listy znalazła się z kolei państwowa spółka Svenska Spel. W tym przypadku wydatki na reklamę wyniosły 659,8 mln koron, przy jednoczesnym wzroście o 17,4 % w porównaniu do 2018 r.

Drugi państwowy podmiot, spółka ATG zajmująca się popularnymi w Szwecji zakładami na wyścigi konne, również zwiększył wydatki na reklamę (wzrost o 21,1% do kwoty 395,5 mln koron, 13 miejsce na liście reklamodawców) Operator LeoVegas (miejsce 18) utrzymał natomiast swoje wydatki reklamowe na niemal identycznym poziomie co w zeszłym roku.

Rok 2020 może być ostatnim, w którym reklamy gier hazardowych będą traktowane stosunkowo liberalnie. W Szwecji coraz częściej podejmowana jest bowiem dyskusja o negatywnych skutkach społecznych, jakie niosą ze sobą gry hazardowych online. Jako jedną z przyczyn podaje się zbyt duży natłok reklam podmiotów działających w branży. W związku z tym rząd zlecił badania, których celem jest ustalenie zasadności całkowitego lub częściowego zakazu reklamy hazardu. Wyniki badań mają zostać opublikowane już w marcu tego roku.

Bardziej restrykcyjne podejście władz do kwestii reklamy hazardu już w Szwecji widoczne. Tamtejszy organ zajmujący się rynkiem reklamowym, Reklamombudsmannen, zmusił niedawno Kindred Group do wycofania reklamy, która według niego wprowadzała klientów w błąd. Reklamując markę Unibet, operator twierdził, że oferuje graczom w ramach swoich gier najwyższą wypłacalność, sięgającą aż 98%.

Organ, który podjął działania na podstawie informacji uzyskanej od niezadowolonego klienta, doszedł do wniosku, że twierdzenie Unibet nie jest prawdziwe, a co za tym idzie wprowadza grających w błąd. Reklamombudsmannen podkreślił przy tym, że pomimo pewnych wątpliwości, przeciętny widz reklamy Unibet może rozumieć deklarowane przez operatora 98% jako najwyższą wypłacalność na rynku. Reklama została wycofana z emisji, jako naruszająca szwedzkie przepisy.

Działania podejmowane przez rząd Szwecji i zależne od niego organy branżowe wskazują, że kwestie związane z reklamą hazardu nie zostaną zarzucone. Rynek powinien więc być gotowy na zmiany w szwedzkim prawodawstwie, a kluczowe mogą okazać się wyniki badań, które mają zostać opublikowane w marcu.

Foto. hl56

Zobacz też

Hazard online w Zimbabwe zyskuje na popularności, jednak państwo nie czerpie z tego zysków

W 16 milionowym Zimbabwe, ponad 50% populacji ma obecnie dostęp do Internetu.  Dzięki rozwojowi telefonii komórkowej, mieszkańcy tego afrykańskiego

Czytaj więcej...

Urugwaj: przetarg na resort na wybrzeżu Rocha

Prezydent Urugwaju, Luis Lacalle Pou wraz z ministrem turystyki Germánem Cardoso nie zwątpili w zasadność inwestycji w zintegrowane resorty

Czytaj więcej...

Armenia zaostrza przepisy hazardowe. Ograniczenia dotyczą lokalizacji

Minister finansów Republiki Armenii, Atom Janjughazyan, podczas ostatniego posiedzenia rządu potwierdził zamiar zaostrzenia krajowych przepisów hazardowych. Nowe przepisy zmienią

Czytaj więcej...

Mobile Sliding Menu