Zaostrzenie zakazu reklamy hazardu w Belgii?

W Aktualności DNIA
- Updated

Belgijska Komisja Hazardowa (BGC) wezwała do zaostrzenia zakazu reklamowania firm hazardowych. Apel ma związek ze „wszechobecnym” marketingiem operatorów podczas rozgrywek piłki nożnej w Belgii. Regulator twierdzi, że belgijscy gracze są zbyt zagrożeni hazardem i krytykuje kluby piłkarskie za nadmierną promocję firm hazardowych.

Zakaz sponsorowania klubów piłkarskich przez firmy bukmacherskie, a także ograniczenia dotyczące miejsc, w których może być prowadzona reklama hazardu są jednymi z wielu rekomendacji opublikowanych przez organ regulacyjny w 230-stronicowym raporcie. Dokument został przygotowany po dogłębnej analizie meczów play-off belgijskiej Jupiler Pro League. Ustalenia raportu wskazują, że reklama hazardu jest właściwie wszechobecna.

Analitycy BGC wybrali jako przedmiot analizy rozgrywki piłkarskie Jupiler Pro League ze względu na ich dużą popularność w mediach, a co za tym idzie wysoki odsetek emitowanych reklam hazardowych. Dodać trzeba, że spośród 16 drużyn rywalizujących w lidze, aż 14 jest obecnie sponsorowanych przez operatorów hazardowych, a marka Unibet Kindred Group jest głównym sponsorem rozgrywek.

Raport wskazuje, że znaczna część reklam bukmacherskich jest wyświetlana w telewizji w blokach przed samymi meczami i zaraz po ich zakończeniu, a także podczas programów analizujących piłkarskie spotkania. BGC stwierdziła również, że widzowie mieli styczność z reklamą Unibet aż 15 razy podczas przeciętnego meczu play-off, za pośrednictwem tablic reklamowych, wyświetlanych kursów bukmacherskich i brandingu sponsorskiego. Reklamy hazardowe pojawiają się również na wielu belgijskich stronach z treściami dotyczącymi piłki nożnej, w tym np. Voetbalkrant.be i Voetbalnieuws.be.

BGC twierdzi, że reklamy operatorów na stronach klubów piłkarskich powodują, że „dosłownie jedno kliknięcie” dzieli ich kibiców od hazardu. Analitycy odkryli również, że strony internetowe klubów często reklamowały określone promocje, bonusy i zachęty oferowane przez operatorów gier hazardowych.

W raporcie BGC podkreślono również wysoki odsetek reklam hazardowych w kanałach społecznościowych klubów piłkarskich. Niektóre kluby publikują logo operatora hazardu przy każdej komunikacji w mediach społecznościowych. Analitycy BGC poinformowali także, że liczba zakładów zawieranych w trakcie fazy play-off Jupiler Pro Leagu wzrosła o 28%, a łączna postawiona kwota przez graczy wzrosła ze średnio 3,34 mln € dziennie do 4,27 mln € podczas fazy pucharowej ligi. Podczas play-off zostało założonych 138 697 nowych kont bukmacherskich.

Dane i ustalenia wskazują według belgijskiego regulatora na zbyt wysokie nasycenie otoczenia kibiców reklamami hazardu, co powoduje konieczność ograniczenia ich ilości. Najbliższe miesiące pokażą, czy belgijskie władze państwowe podejmą ten temat i rozpoczną proces zmiany obowiązującego obecnie prawa.

Zobacz też

Hiszpania. Oficjalny zakaz sponsoringu przez operatorów hazardowych

Hiszpańskie władze oficjalnie potwierdziły zastosowanie okresu przejściowego na wprowadzenie zakazu sponsorowania gier hazardowych w piłce nożnej. Organy z Półwyspu

Czytaj więcej...

Celebryci i znani sportowcy znikną z brytyjskich reklam hazardu

Brytyjski Komitet Praktyki Reklamowej (CAP) przygotowuje ustawę, która zakaże wykorzystywania osobistości ze świata sportu oraz innych celebrytów w reklamach

Czytaj więcej...

Grzywna dla Google za reklamy hazardu we Włoszech

Autorità per le Garanzie nelle Comunicazioni (AGCOM), włoski organ regulujący kwestie komunikacji w tym kraju, nałożył na Google grzywnę

Czytaj więcej...

Mobile Sliding Menu